Az előadás rámutat arra, hogy a lelkigondozás elsősorban a jelenlétben valósul meg. A lelkigondozói jelenlét egyfelől megelőzi és kíséri a főleg beszélgetésben zajló lelkigondozást, másfelől teljesen igénybe veszi a lelkigondozót mint embert. Az előadás alapját az Andries Baart és Neil Pembroke által által kidolgozott jelenlét-elmélet képezi.
A lelkigondozói beszélgetés elvi alapjai, szakmai és személyi feltételei
Az előadások bemutatják a lelkigondozói kapcsolat, illetve beszélgetés szakmai és személyi aspektusait.
Elsőként leírják a lelkigondozói beszélgetés elméletét. Ennek érdekében ismertetik a releváns nyelvelméleteket (mediális nyelvhasználat, dialogikus nyelvfilozófia, a legfontosabb kommunikációs módozatokat (verbális, nonverbális, paraverbális), a releváns kommunikációs elméleteket (a kommunikáció különböző szintjeit, a tranzakcióanalízis koncepcióját) és a kommunikáció dinamikáját.
Ezt követően vázolják az egyszeri rövid beszélgetés, illetve a több alkalomra kiterjedő lelkigondozói beszélgetés-sorozat dinamikáját. Az előadások második tömbje tárgyalja a beszélgetésvezetéshez szükséges szakmai és személyi kompetenciákat.
Az előadásokhoz csatolt szeminárium kibővíti és megszilárdítja a lelkigondozói beszélgetéssel kapcsolatos ismereteket.
Kompetenciák
Sajátos kompetenciák
A hallgató elsajátítja azokat az alapismereteket, amelyek szükségesek a hatékony lelkigondozói kapcsolathoz és beszélgetéshez az egyénekkel, illetve a házastársakkal és a családokkal. Ezek alapján érti, hogy miben áll a jelenlét és a lelkigondozó beszélgetés gyógyító jellege, ismeri a kommunikálás törvényszerűségeit, valamint a lelkigondozáshoz szükséges szakmai és személyi kompetenciák tartalmát. Tisztában van a reflektálás, valamint a szakmai és személyi támogatás szükségességével, jótékony hatásával és lényegével.Általános kompetenciák
A hallgató ismeri és érti azokat a törvényszerűségeket és dinamikákat, amelyek hatással vannak az emberek közötti beszélgetésre és hatékonyan használja azokat.Óraszerkezet
-
A lelkigondozás mint jelenlét
-
A lelkigondozás mint beszélgetés (I.): A nyelv szerepe a lelkigondozásban. A verbális és a nonverbális kommunkáció
Az előadás Johannes Anderegg irodalomtudós nyomán rávilágít az instrumentális és mediális nyelvhasználat közötti különbségre. Kidomborítja, hogy a nyelv a lelkigondozói beszélgetésben médium, és nem eszköz. Ezt követően bemutatja Eugen Rosenstock Heussy dialogikus nyelvfilozófiáját.
Végül rávilágít a verbális és nonverbális kommunikáció sajátosságaira és a lelkigondozói beszélgetésben betöltött szerepükre. -
A lelkigondozás mint beszélgetés (II.): A kommunikáció alapszabályai és azok alkalmazása és lelkigondozói beszélgetésben
Az előadás Paul Watzlawick elmélete nyomán bemutatja a kommunikáció öt apalapszabályát és kidomborítja azok jelentőségét a lelkigondozói beszélgetésben.
-
A lelkigondozás mint beszélgetés (III.): A kommunikáció négy aspektusa
Az előadás bemutatja Schulz von Thun elmélete alapján a kommunikáció négy aspektusát: a tárgyi, a kapcsolati, az önleleplező és a felszólító aspektust, majd kidomborítja azok jelentőségét a lelkigondozói beszélgetésben.
-
A lelkigondozás mint beszélgetés (IV.): A tranzakcióanalízis elmélete és annak jelentősége a lelkigondozói beszélgetésben
Az előadás bemutatja az Erich Berne által kidolgozott tranzakcióanalízis elméletét. Leírja azt a három én-állapotot, amelyből kommunikálunk, majd felvázolja a komplementáris, a keresztező és a burkolt tranzakciókat. Ezt követően körvonalazza a tranzakcióanalízis elméletének alkalmazási lehetőségeit a lelkigondozói beszélgetésben.
-
A lelkigondozás mint beszélgetés (V.): A lelkigondozói beszélgetés dinamikája
A hallgatók megismerkednek a a lelkigondozói beszélgetés létrejöttének alaptényezőivel, valamint a lelkigondozói beszélgetés szakaszaival, és azok sajátosságaival. Ugyanakkor megtanulják, hogy melyek a lelkigondozó beszélgetés alapfeltételei és lehetséges nehézségei.
-
Az egyszeri lelkigondozói beszélgetés (villámbeszélgetés) I.
Az előadás bemutatja a villámbeszélgetés elméletének első részét.
-
Az egyszeri lelkigondozói beszélgetés (villámbeszélgetés) II.
Az előadás bemutatja a villámbeszélgetés második részét.
-
A lelkigondozó szakmai kompetenciái I
Az előadás tárgyalja a magatartás és a készség közötti különbséget: az előbbi a személyes fejlődés vagy növekedés eredménye, az utóbbi pedig a tanulás és a begyakorlás gyümölcse. Ezt követően ismerteti a meghallgatás, a beszélés és a nézés alapkészségeket.
-
A lelkigondozó szakmai kompetenciái II
Az előadás témái a következő beszélgetésvezetési alapkészségek: kérdezés, reflektálás, parafrazálás, összefoglalás, konkretizálás, konfrontálás.
-
Személyi kompetencák I. Lelkigondozói identitás
Az előadás körülírja a lelkigondozói identitást a funkcionális háromszög segítségével, majd rávilágít a lelkigondozói identitást veszélyeztető jelenségekre: a tisztség a személy árnyékába kerül, vagy fordítva; a hivatás (szakmaiság) a tisztség árnyékába kerül, vagy fordítva; a személy a hivatás árnyékába kerül, vagy fordítva.
-
Személyi kompetenciák II.: A lelkigondozó biográfiája, teológiája és spiritualitása
Az előadás rámutat a lelkigondozó élettörténetének, sajátos teológiai gondolkodásának és spiritualitásának jelentőségére a lelkigondozó beszélgetésben. Az élettörténet szerepét a saját genogram, a teológiai látás szerepét az ún. imaginárius beszélgetés, a spiritualitást pedig a beavatottság fogalmának segítségével világítja meg.
-
A reflexió szerepe a lelkigondozói szolgálatban
Az előadás leírja a reflektálás folyamatát és annak jelentőségét a tapasztalatalapú tanulásban.
-
A lelkigondozó szakmai és személyes támogatása (szupervízió, intervízió, lelkigondozás)
Az előadás elsőként felmutatja és tudatosítja, hogy a lelkigondozónak szüksége van szakmai és személyes támogatásra ahhoz, hogy
- megbirkózzon nehéz lelkigondozói helyzetekkel,
- megtalálja a kiutat az elakadásokból,
- megőrizze szakmai frissességét és lelki egészségét;
ez után bemutatja, hogy hogyan támogatja a lelkigondozót a szupervízió és az intervízió, illetve a lelkigondozói segítség.
Időbeosztás
Heti oktatási idő
- 4 óra/hét (Kurzus: 2 | Szeminárium: 2 | Gyakorlat: 0)
- 56 óra/szemeszter (Kurzus: 28 | Szeminárium: 28 | Gyakorlat: 0)
Szorgalmi idő
- A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő: 100 óra/szemeszter.
- További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen: 20 óra/szemeszter.
- Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítéséhez szükséges idő: 20 óra/szemeszter.
- Személyre szabott konzultáció: 0 óra/szemeszter.
- Szorgalmi idő összesen: 140 óra/szemeszter.
- Összesen: 196 óra/szemeszter.
Vizsgáztatás
A hallgató írásbeli vizsga során bizonyítja, hogy elsajátította a lelkigondozói beszélgetés elméleti alapjait és tisztában van a lelkigondozásban elengedhetetlen szakmai és személyi kompetenciák lényegével.