Lelkészi formálódás II

A diákot felkészíteni a lelkigondozói munkára: az elmélet megtanulása mellett a lelkigondozói magatartás elsajátítása. Ennek része kell legyen a saját személyiségével való szembenézés (gyengeségek és erősségek egyaránt). A csoportmunka része: kommunikációs, önismereti és személyiségfejlesztő gyakorlatok, amit kiegészít a négyszemközti konzultálás.

Kompetenciák

Sajátos kompetenciák

A csoportos munkában való aktív részvétel. Az önismereti gyakorlatok eredményének beépítése az önelemzésbe. A személyiségfejlődés folyamatának tudatos követése. Legyen képes a lelkészi hivatás önreflexív értelmezésére.

Óraszerkezet

  1. Csoportmunka: kommunikációs gyakorlatok

  2. Az egészséges személyiségfejlődés

    Olvasmány:

    • Ferenczi Enikő: A mentálhigiéné elméleti és gyakorlati megközelítése, 21-35 (15)
  3. Az érett és egészséges személyiség

    Olvasmány:

    • Ferenczi Enikő: A mentálhigiéné elméleti és gyakorlati megközelítése, 37-48 (12)
  4. A fiatal felnőttkor

    Olvasmány:

    • Debrecenyi Károly István, Tóth Mihály: Életesemények. A pásztori lélektan és a filozófia tükrében, 77-97 (21)
  5. A felnőttkor középső szakasza

    Olvasmány:

    • Debrecenyi Károly István, Tóth Mihály: Életesemények. A pásztori lélektan és a filozófia tükrében, 98-110 (13)
  6. A nyugdíjas szakasz és az öregedés

    Olvasmány:

    • Debrecenyi Károly István, Tóth Mihály: Életesemények. A pásztori lélektan és a filozófia tükrében, 111-123 (13)
  7. Csoportmunka: személyiségfejlesztő gyakorlatok

  8. A lelkigondozói beszélgetés

    Olvasmány:

    • Jelenits István, Tomcsányi Teodóra: Tanulmányok a vallás és lélektan határterületeiről, 185-201 (17)
  9. A lelkigondozás és a pszichoanalízis

    Olvasmány:

    • Jelenits István, Tomcsányi Teodóra: Tanulmányok a vallás és lélektan határterületeiről, 25-43 (19)
  10. Az ember testi-lelki-spirituális egysége

    Olvasmány:

    • Ferenczi Enikő: A mentálhigiéné elméleti és gyakorlati megközelítése, 49-60 (12)
  11. Csoporttéma: lelki egészség és vallásosság

    Olvasmány:

    • Ferenczi Enikő: A mentálhigiéné elméleti és gyakorlati megközelítése, 185-199 (15)
  12. Csoporttéma: mit jelent számomra a lelkészi hivatás?

  13. Csoportmunka: önismeret és kommunikáció

  14. Csoportmunka: időbeosztás és tervezés

Időbeosztás

Heti oktatási idő

  • 2 óra/hét (Kurzus: 1 | Szeminárium: 1 | Gyakorlat: 0)
  • 28 óra/szemeszter (Kurzus: 14 | Szeminárium: 14 | Gyakorlat: 0)

Szorgalmi idő

  • A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő: 16 óra/szemeszter.
  • További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen: 12 óra/szemeszter.
  • Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítéséhez szükséges idő: 10 óra/szemeszter.
  • Személyre szabott konzultáció: 2 óra/szemeszter.
  • Szorgalmi idő összesen: 40 óra/szemeszter.
  • Összesen: 68 óra/szemeszter.

Vizsgáztatás

A vizsgára való jelentkezés előfeltétele az órákon való részvétel. A végleges eredmény alakulása: 20% órai aktivitás és 80% záróvizsga eredménye.