Ókori filozófia

A tantárgy célja, hogy megismertesse, és lehetőség szerint megkedveltesse a teológusokkal az ókori bölcseletet. Így nem csupán összefoglaló jellegű bemutatásokat tartalmaz – melyeket a szerző jórészt másoktól, a műfajban jártasabbaktól kölcsönzött –, hanem arra is törekszik, hogy példákkal, idézetekkel és szövegrészletekkel szolgálja a régi bölcselők közvetlenebb megismerését.

Az ókori görög gondolkodóknak az európai és az egyetemes emberi kultúrára gyakorolt hatása mindmáig érezhető. Ez alól a keresztyén élet és teológia, illetve a keresztyén erkölcs sem kivétel. Sem a hitben előttünk jártak, sem mi nem tudunk függetlenedni e hatásoktól. Egyrészt sok közös pontot is felfedeztek a keresztyén tanítás és egynémely régi filozófus gondolatai között, másrészt pedig éles ellentétbe állították a krisztusi életvitelt valamelyik ókori filozófiai irányzat nézeteivel.

A keresztyén apologéták és követőik a filozófusokkal való küzdelem során bevezették a filozófia módszereit és kifejezéstárát a teológiába, és úgy vélték: értelmesebben, tudományosabban fejezték ki hitüket, ugyanakkor pedig az ellenfelet saját eszközeivel győzték le. A filozófia képviselői viszont ugyanolyan joggal gondolhatták, hogy trójai faló módján sikerült belülről meghódítani a teológiát.

Célunk mindvégig az marad, hogy megismertessük, és a teológiában felfedezhető befolyásukra történő utalásokkal a mai teológusok számára – reménység szerint – emészthetővé, időszerűvé és érdekessé tegyük e régen letűnt kor gondolkodóit, akiknek gondolatai még a reklámok világában is kísértenek.

Kompetenciák

Sajátos kompetenciák

A vallásfilozófiai alapelvek és módszerek elsajátítása.

Általános kompetenciák

A különböző filozófiai iskolák vallási elképzeléseinek összehasonlítása. Az ókori görög gondolkodás egészének újrafelfedezése és hasznosítása

Óraszerkezet

  1. A filozófia meghatározása, célja és értelme

    Olvasmány:

    • Pásztori-Kupán István: Ókori görög gondolkodók. Filozófiai bevezetés a teológia tanulmányozásához, 5-8 (4)
  2. A preszókratikus filozófia. A milétoszi iskola. Thalész, Anaximandrosz, Anaximenész

    Olvasmány:

    • Pásztori-Kupán István: Ókori görög gondolkodók. Filozófiai bevezetés a teológia tanulmányozásához, 7-18 (12)
  3. Az eleai iskola. Parmenidész, Eleai Zénón, Melisszosz

    Olvasmány:

    • Pásztori-Kupán István: Ókori görög gondolkodók. Filozófiai bevezetés a teológia tanulmányozásához, 30-50 (21)
  4. Hérakleitosz

    Olvasmány:

    • Pásztori-Kupán István: Ókori görög gondolkodók. Filozófiai bevezetés a teológia tanulmányozásához, 23-29 (7)
  5. Püthagorász és a püthagoreus iskola: Püthagorász, Anaxagorász, Empedoklész

    Olvasmány:

    • Pásztori-Kupán István: Ókori görög gondolkodók. Filozófiai bevezetés a teológia tanulmányozásához, 21-23 (3) 51-69 (19)
  6. A szofisták

    Olvasmány:

    • Pásztori-Kupán István: Ókori görög gondolkodók. Filozófiai bevezetés a teológia tanulmányozásához, 74-80 (7)
  7. Szókratész élete és tanítása

    Olvasmány:

    • Pásztori-Kupán István: Ókori görög gondolkodók. Filozófiai bevezetés a teológia tanulmányozásához, 80-89 (10)
  8. Platón élete és alkotói korszakai

    Olvasmány:

    • Pásztori-Kupán István: Ókori görög gondolkodók. Filozófiai bevezetés a teológia tanulmányozásához, 93-104 (12)
  9. Platón ideatana, anamnézis-elmélete és erkölcsfilozófiája

    Olvasmány:

    • Pásztori-Kupán István: Ókori görög gondolkodók. Filozófiai bevezetés a teológia tanulmányozásához, 105-118 (14)
  10. Arisztotelész élete; a tudományok felosztása

    Olvasmány:

    • Pásztori-Kupán István: Ókori görög gondolkodók. Filozófiai bevezetés a teológia tanulmányozásához, 118-126 (9)
  11. Arisztotelész metafizikája, ouszia-elmélete és logikája

    Olvasmány:

    • Pásztori-Kupán István: Ókori görög gondolkodók. Filozófiai bevezetés a teológia tanulmányozásához, 126-137 (12)
  12. A cinizmus

    Olvasmány:

    • Pásztori-Kupán István: Ókori görög gondolkodók. Filozófiai bevezetés a teológia tanulmányozásához, 152-161 (10)
  13. A sztoikus és epikureus filozófia

    Olvasmány:

    • Pásztori-Kupán István: Ókori görög gondolkodók. Filozófiai bevezetés a teológia tanulmányozásához, 163-178 (16)
  14. Az újplatonizmus (Plótinosz, Porphüriosz, Jamblikhosz); a filozófia és a keresztyénség találkozása (Kelszosz, Antiochiai Libaniosz és Alexandriai Hüpatia)

    Olvasmány:

    • Pásztori-Kupán István: Ókori görög gondolkodók. Filozófiai bevezetés a teológia tanulmányozásához, 194-242 (49)

Időbeosztás

Heti oktatási idő

  • 2 óra/hét (Kurzus: 2 | Szeminárium: 0 | Gyakorlat: 0)
  • 28 óra/szemeszter (Kurzus: 28 | Szeminárium: 0 | Gyakorlat: 0)

Szorgalmi idő

  • A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő: 50 óra/szemeszter.
  • További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen: 15 óra/szemeszter.
  • Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítéséhez szükséges idő: 8 óra/szemeszter.
  • Személyre szabott konzultáció: 2 óra/szemeszter.
  • Szorgalmi idő összesen: 75 óra/szemeszter.
  • Összesen: 103 óra/szemeszter.

Vizsgáztatás

A vizsgán történő számonkérés elemei: írásbeli feladatok elkészítése, szóbeli felelet, órán való aktív részvétel értékelése