Unitárius etika I

Az emberi cselekedetek mozgatórugója, motiváló ereje mélyen az emberi gondolkodásban gyökerezik. Egy helyzethez való viszonyulást nem csupán maga a helyzet alakít, hanem a döntés egy gondolkodásmód, egy világkép, egy életfelfogás hatására születik meg. A hallgatót a társadalom számtalan olyan kihívás elé állítja, amelyben a döntés csupán a keresztény hagyomány átfogó ismerete révén lehetséges. Az Unitárius etika I tárgy célja az erkölcstan alapfogalmainak tisztázása. Az erkölcsi cselekedet, illetve ennek eredményének bemutatásával igyekszik felkelteni az érdeklődést általában a keresztény erkölcstan, és specifikusan az unitárius erkölcstan iránt. A tárgy keretében áttekintjük a keresztény erkölcstan történetét és bevezetjük a hallgatót az értékek világába. Ebben különös figyelmet kap az élet értéke, illetve ezzel összefüggésben az élet értékét fenyegető, romboló, pusztító, vagy megsemmisítő élethelyzetek egyéni és közösségi bemutatása. A tárgy kitér időszerű bioetikai kérdéseknek a keresztény értékrend szempontjából való erkölcsi értékelésére is. A hallgató ezáltal egy átfogó képet kap az unitárius keresztény etika napjaink társadalmában és kereszténységében elfoglalt helyét és szerepét illetően. A keresztény értékek és a társadalom iránti felelősség hangsúlyozása révén a hallgató elmélyítheti vallásos hitét, lelki életét.

Competences

Specific competences

Az Unitárius etika I tárgy, amely a keresztény értékrend rendszerezett bemutatását tűzte ki célul, képessé teszi a hallgatót arra, hogy társadalmi vagy személyes kérdésekben ezeknek az értékeknek az ismeretében dönthessen. A hallgató képes lesz arra, hogy saját (egyházi) közösségének az értékrendjét, az élet tisztelete iránti elkötelezettségét rendszerezett formában képviselni tudja különböző, sajátos élethelyzetekben és fórumokon. A hallgató képes teológiailag reflektálni a társadalmat foglalkoztató aktuális bioetikai kérdésekre.

General competences

A tárgy fejleszti a hallgató képességeit abban a tekintetben, hogy egy elvet nyilvánosan fölvállaljon és képviseljen, azt rendszerezett formában bemutassa. Azáltal, hogy a tárgy a különböző tudományterületekről származó információkat rendszerezi a keresztény teológia szemszögéből, fejleszti a hallgató szintetizáló képességét.

Total estimated time

Classroom study Course Seminar Practice
2 hours/week 2 0 0
28 hours/semester 28 0 0
Individual study Hours/sem
Total estimated time 108
Studying course notes and bibliography 40
Further documentation in libraries, electronic platforms, or on the field 40
Preparing essays, papers, or documentation 0
Personal tutoring 0
Total individual study 80

Examination

A hallgató aktívan részt vesz az egyes etikai kérdéseket tárgyaló kurzusokon, bekapcsolódik a téma feldolgozásába, mely aktivitás a végleges jegy 30%-ának felel meg. A másik 70%-t a vizsgaszesszióban elnyert vizsga eredménye teszi ki.

Bibliography

Book

Journal article

Collection of studies